Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

18.Okt 6.R

Rolf Livendahl

Camillo Mordt

Egil Madsen

Jan Breda

25.Okt 7.R

Rolf Livendahl

Egil Madsen

8 November Utsatte partier

Siste kommentarer

  • "Eine Perle der Kombinationskunst"

    Helge Jansson 16.10.2018 12:25
    Jeg lar perlen ligge i skrinet til i morgen før jeg åpner.

    Read more...

     
  • Språkpolitikk

    Øystein 16.10.2018 05:28
    Ja, Esperanto er et konstruert språk, med ambisjoner om å være et alternativt fellesspåk for hele ...

    Read more...

     
  • Språkpolitikk

    Thorbjørn Skaug 16.10.2018 00:32
    Det er jo spesielt Øystein at du spør akkurat om Esperanto. Selv kjenner jeg ikke dette (konstruerte) ...

    Read more...

     
  • Språkpolitikk

    Øystein 15.10.2018 23:35
    Nynorsk, dansk og svensk bør ikke plage noen. Det er jo nesten Norsk! De fleste av oss tåler også ...

    Read more...

     
  • Et viktig sitat

    bernt 15.10.2018 18:37

Nur Klavier spielt man zweihändig

ibsendesign.dk

Die Zuhilfenahme der zweiten Hand bei der Rochade, bei der Bauernumwandlung, oder beim Figurschlagen gilt nun aus illegaler Zug.

OK - back to Norwegian.

Vi må jo følge reglene fra FIDE (dette kom vel i 2017).

Jeg synes imidlertid at alt stresset rundt dette er litt overdrevet. Dette er kun min personlige mening; ikke noe offisielt fra FSS.

Om jeg får inn en bonde til forvandlingsfeltet og bytter den til en dronning med en annen hånd, hva er så galt med det...?

Kan man vinne selv om man har kun springer og konge ?

 

Svaret er: JA.

Men kun i sjeldne tilfelle.

Forutsetningen er at det dreier seg om en randbonde, og at kongen er fanget foran den. Her kan vi se et eksempel:

1. Sb4!

1. ---, a2, Sc2 matt

 

Igjen; dette er viktig for sjakkdommere å kjenne til. Dersom, i dette tilfelle, sorts tid går ut, da dømmes hvit til seier. Hvorfor? Jo, fordi hvit har en faktisk sjanse til å vinne.

Kan man vinne med kun løper og konge?

Svaret er JA.

Men kun i sjeldne tilfeller. I stillingen over kan sort fint greie en remis ved å spille 1.---, Ka2  osv.

Imidlertid, dersom sort har kommet inn i et "end it all" (gjøre det slutt) humør, da kan det greit ordnes slik:  1.---, a2??. "   2.Ld4 matt.

Dette er det viktig for sjakkdommere å vite om, dvs dersom sorts tid skulle gå ut. Da dømmes hvit til seier, fordi det kan faktisk skje.

Men det må altså være randbonde, ellers går det ikke.

Forutsetningen er imidlertid at hjørnefargen er "riktig", dvs samme farge som løperen står på. Ellers kan det bare bli patt.

Bondeforvandling

 Bilderesultat for bonde sjakk bilde

Jeg er for tiden deltager i NM for seniorer i hurtigsjakk (i Moss).

Der ble det igjen spørsmål om hvordan bondeforvandling kan utføres på lovlig måte. Og det var betydelig forvirring.

Selv er jeg rimelig sikker på hvordan dette skal gjøres - etter deltagelse på 2 kurs med Lahlum, samt egne studier av reglementet.

Spørsmålet i dag (25.11.17) var om det var lovlig å flytte en bonde til siste rad, for deretter å forvandle den til en offiser (vanligvis dronning).

Selvfølgelig er det lovlig! Det er ingen tvil om det.

Det må imidlertid utføres med samme hånd.

Men altså - det er fullt ut lovlig å flytte bonden til siste rad for deretter å erstatte den med en "forvandlet" offiser.

 

Konge og Springer mot konge og bonde

Konge og springer kan som kjent ikke vinne mot konge, uansett hvor mye den ensomme kongen prøver å hjelpe til.

Men hva med K+S mot K og bonde ? Jo, da kan spilleren med springeren faktisk vinne, om ikke ofte i praksis, så i teorien.

Forleden måtte jeg forholde meg til dette, i et lynparti.

Den ene parten hadde altså  konge og springer, den andre konge og bonde. Men så skjedde det at tiden gikk ut for spilleren med konge og bonde. Hvordan skal det dømmes da? Remis ?

Nei, det blir faktisk seier til spilleren med konge og springer !

Kan synes helt urettferdig utifra stillingen på brettet, men slik er reglene.