Forfall/Termin

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall

Husk fremmøte kl 1830.

 

 

Hva er det med b4 ?

Chess.com

Hvits førstetrekk 1. b4, - har sin interessante historie.

Men OK, la oss nå ta det litt helt från början, eller nesten.

Sjakken kom til Europa via de arabisk-muslimske erobringene i Nord-Afrika. I år 711 krysset araberne Gibraltar-stredet, og dermed begynte sjakk å bre seg nordover i Spania.

Den eldste omtalen av sjakk i det kristne Europa er fra det latinske diktet Versus de scachis fra omlag år 990.

På slutten av 1400-tallet gjennomgikk sjakkspillet større regelendringer. Blant annet gjaldt det hvordan dronningen og løperen kunne flytte.

Det eldste partiet med de moderne spillereglene som er bevart finnes i det katalanske manuskriptet Schachs d'amor. Det er antatt å være fra ca år 1475.

Den spanske biskopen Ruy López de Segura utga i 1561 sitt grunnleggende verk hvor han spesielt omtalte det som har blitt hetende spansk åpning: Libro de la invecion liberal y arte del juego del Axedrez.

Den første som promoterte åpningen 1. b4; - var Royannez Basquez fra de fransk-spanske grenseområdene. I 1724 skrev han om dette. Basquez hadde suksess med åpningen, selv om det nok ble en del remispartier også.

Så kommer vi til 1900-tallet. Alexei Pavlovich Sokolsky utga i 1963 en egen bok om åpningen. Jeg har den tyske utgaven:

Die Eröffnung 1. b2-b4 von A.P. Sokolsky (Aus dem Russischen übersetz von A. Hildebrand, Uppsala).

En som har studert åpningen betydelig i helt moderne tid er sarpingen Tom Rune Johansen. Han er jo generelt en åpningsekspert.

Han har vært så vennlig å skjenke meg et større håndskrevet dokument om b4, noe som han tydeligvis har jobbet mye med.

Takk til Tom Rune !

Hvordan skal en sjakk-klubbside være ?

 

arts-bubble.dk

Hvordan skal en klubbside for en norsk sjakklubb være, og ikke minst, ikke være ?

Det finnes vel ingen bestemte regler for dette, så her blir det mest tale om meninger.

Jeg inviterer til at de som måtte ha en oppfatning om dette legger det ut som kommentar her.

(Som kjent er det fullt ut mulig å kommentere uten å måtte logge seg inn).

 

Slik situasjonen er for tiden har vi én offisiell klubbside (fss.no) samt en side på facebook.

 

Hva slags innhold passer på klubbsiden ? :

* Partier

* Oppgaver

* Sjakkrelaterte artikler (f.eks, historisk stoff)

* Terminliste

* Resultater

* Rundeoppsett (hvem skal spille mot hvem)

* Bilder / illustrasjoner

* Andre ting (eksempelvis julekalender, etc)

* Omtale av enkeltpersoner (i og utenfor klubben)

* Skal vi ha 2 sider slik som nå, en her og en på Facebook ?

* og så videre, osv

 

Igjen, skulle du ha en mening om dette, vær så snill å legge det ut som kommentar her på siden.

Alle kommentarer er velkomne. Du trenger ikke være medlem i FSS for å ytre din mening.

 

Sjakkdommer

chessblog.com

Jeg har vært sjakkdommer (og turneringsleder) noen år.

Som sjakkdommer er jeg FIDE-godkjent (med autorisasjonskort) etter doble kurs og utmerkede eksamensresultater.

(I Norge skal man ikke skryte av seg selv, men det bryr jeg meg ikke om).

Jeg har imidlertid lurt på noen ganger på hvorfor jeg vil meg selv så ondt? Som dommer får du ikke akkurat så mye applaus. 

Mine avgjørelser (forhåpentligvis riktige) har ført til en rekke frustrasjoner - alt fra høylytt krangling og uleselige noteringsskjemaer ved rekonstruksjoner, til uteblivelse fra klubben og negativ omtale.

Til min store overraskelse har jeg vært hardhudet nok til å tåle det.

Jeg har flere ganger vært nødt til å dømme imot spillere som er på et langt høyere sjakknivå (rating) enn det jeg selv er.

Det har nesten vært slik at jeg har blitt roligere dess mere "trøkk" det har vært.

På den annen side - og det er kanskje "gulroten": Jeg har blitt møtt med en voldsom respekt. Man vet at dommeren har full autoritet, og dermed blir man egentlig behandlet deretter.

Jfr fotball. Dommeren er neppe den beste fotballspilleren der ute på banen. Men, han kan nærmest avgjøre kampen via sine domsavsigelser.

Om å bukke

 

 

YouTube

I går, tirsdag 15. oktober, var det ny runde i høstturneringen i FSS.

Jeg spilte et langt parti; godt over 70 trekk.

Poenget her er imidlertid det som jeg opplevde underveis. Etter mitt 22. trekk gikk min motstander i tenkeboks. Jeg vil anta ca 25 minutters tid. Ikke noe spesielt uvanlig det; det skjer jo titt og ofte i mange partier.

Men, hva hender etter den lange tenketiden ? Jo, da kommer kveldens bukk (i vårt parti).

Min motstander kunne lett ha funnet et svært bedre trekk, men velger altså - etter 25 minutter - omtrent det klart verste alternativet.

Interessant dette. Ble det for mye å tenke på, eller hva skjedde ?

Jeg har ikke helt svaret, selv om vi selvfølgelig snakket om det etterpå.

 

NB!

Jeg vet ikke om et slikt innlegg som dette passer her på klubbsiden ?!

Dersom noen skulle ha noen mening om det, så legg ut en kommentar da, vel !

Det skulle vel ikke være så farlig.

(Jeg får mange tilbakemeldinger til meg personlig. Men - mener jeg - legg heller ut en kommentar her. Da kan jo flere få delta i drøftingene.)

Mitt prosjekt

 

systemation.com

Etter at nå kruttrøyken har lagt seg for det meste ønsker jeg å forklare noe nærmere om mitt presidentkandidatur-prosjekt.

Det begynte etter sommerens store turnering i Sarpsborg. Jeg fikk da idéen om at jeg ville prøve å holde oppe fokus på sjakk her i nærområdet (Forstaden, m.v.).

Så slo tanken meg: Hva med å bruke president-kandidaturet som et springbrett i forhold til dette?

Det var min egen idé og ikke diskutert i styret. Jeg valgte å gå for det på egen hånd (nærmest i amerikansk valgkampstil). Hadde jeg tatt det opp i styret tror jeg at det ikke hadde blitt noe av. Det hadde nok blitt mange innvendinger, og jeg hadde bare måttet kaste inn håndkléet.

Så - jeg la en plan; en prosjektplan.

Det startet med helsides oppslag i både Fredriksstad Blad og Demokraten. Jeg må si meg fornøyd med dette. Grunnen er at det lå mye arbeid og planlegging bak.

Det er ikke bare-bare å få til helsides oppslag om samme sak i begge avisene samtidig.

Så gikk ferden videre, og den endte som kjent på ordførerens kontor i forlengelsen av valget. Egentlig en kjempeidé, spør du meg. Ordføreren var absolutt "med på leken", og jeg var veldig godt fornøyd med to siders oppslag i Demokraten, i tillegg til forsiden.

Også her lå det betydelig arbeid bak.

Det har medført at jeg har blitt kjendis her i byen. Ukjente folk snakker til meg om sjakk. Men, tro meg - dette er en bivirkning. Intensjonen har ikke vært å bli kjendis (selv om jeg ikke har noe imot det). Intensjonen har vært å løfte fram og opprettholde interessen for sjakk. Det er helt utrolig hvor mange som har et forhold til sjakk, selv om de ikke kommer i klubben (i første omgang).

Sjakk har blitt en "snakkis" på byen !!

Jeg hadde planer om hvordan jeg skulle fortsette.

Men så begynte motreaksjonene å komme. Og det fra egen klubb !

Litt overraskende. Men fra den erfarne journalisten (Pedersen) i Demokraten ble jeg stadig spurt om hvorvidt Janteloven hadde begynt å komme i effekt.

Til slutt følte jeg meg så vingeklippet at det var bare å legge bort hele greia. En vingeklippet fugl er ikke særlig god til å fly......

Dermed er vi fremme ved mitt muntlige innlegg her i klubben forleden.

Jeg ville ikke bli forbundet med at jeg ikke er seriøs, og jeg ville ikke at jeg skulle bli vurdert som at jeg ikke er i stand til å ta et slikt verv.

Derfor valgte jeg å si noe om min innsats i 2 forkjellige internasjonale organisasjoner (annet enn sjakk). Fra disse har jeg fått svært gode tilbakemeldinger etter flere års arbeid. Jeg har deltatt i arbeid på regjeringsnivå.

Ville jeg klart å være president i forbundet? Jeg mener JA.

Men - det har ikke vært hovedsaken. Det har vært å holde sjakk i fokus her i byen (Fredrikstad).

Det mest fornuftige innspillet som jeg har fått har kommet fra min styrekollega Holger Blauhut. Jeg spurte han for en tid tilbake om han ville støtte mitt president-kandidatur. Da sa han at før han kunne svare på det måtte han se mitt "program". Med andre ord, han ville ikke dømme etter hvorvidt han liker meg eller ikke, men hva er det jeg ville oppnå i norsk sjakk, og ikke minst hvordan.

Selvfølgelig har jeg tanker og oppfatninger om det. Men det blir jo ikke aktuelt nå.

Uansett, det har vært en interessant erfaring. Jeg har fått oppleve at det er ikke lett å være agent, eller dobbelt-agent. (Med agent mener jeg ikke spion, men en som vil noe).

 

Terminliste

Juni 2026
M T O T F L S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30