Forfall/Termin

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall

 

21 Mars KM R 7,Konrad 8

28 Mars Helligdag,ev utsatte partier

2 April KM R8,Konrad 9

11 april Stormesterbesøk

18 April KM R9,Konrad  R10

25 April KM R 10,Konrad R11

 

 

Ernst Rojahns doble tårnoffer

I dagens Aftenposten omtaler Atle Grønn partiet i OL 1956 mellom David Bronstein og Ernst Rojahn. Partiet er presentert tidligere på hjemmesiden til FSS. Bronstein ofrer en springer for angrep på sorts kongestilling og vinner i stor stil. Se forøvrig Bernts innlegg i kommentarfeltet fra i dag. 

I sovjetiske kretser ble det senere spøkt med at en sovjetisk stormester hadde vunnet overbevisende mot en norgesmester etter å ha spilt uten en springer. Grønn føler behov for å gi Rojahn oppreisning og viser til et parti fra OL i 1958 hvor Rojahn vinner med hvit etter et flott dobbelt tårnoffer. Jeg har funnet partiet, og det er ikke tvil om at det er imponerende spill fra Rojahns side. 

Sort ga opp etter 22. Th5! ... Jeg overlater til den enkelte å fullføre partiet til matt. God fornøyelse!

 

 

Legg til kommentar

Kommentarer   

#8 Mitchell 16-05-2024 00:07
With havin so much content and articles do you ever run into any problems of plagorism or copyright
infringement? My blog has a lot of unique content I've either written myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my agreement.
Do you know any solutions facebook vs eharmony to find love online: https://tinyurl.com/yhes2ykc help reduce
content from being stolen? I'd truly appreciate it.
#7 Alisa 11-04-2024 16:14
These are really enormous ideas in about blogging. You have touched some pleasant points here.
Any way keep up wrinting.

Stop by my website - vpn special coupon: http://tinyurl.com/2dc86vek
#6 Antony 07-04-2024 17:37
Thanks for every other fantastic article. Where else may just anybody get that kind of info in such a perfect way of writing?
I have a presentation next week, and I am at the look for such info.


Have a look at my web site; vpn special: http://tinyurl.com/5bvyftv5
#5 Odd Øivind Bergstad 21-01-2024 14:32
Turneringsbok! Den skulle jeg likt å få i digitalt format. Lar det seg gjøre?
#4 Thorbjørn Skaug 23-03-2017 14:37
Det norske laget i sjakkolympiaden i München 1958 bestod av følgende:

Ernst Rojahn
Aage Vestøl
Per Ofstad
Knut Bøckman
Per Lindblom
Sverre Halvorsen

Sistnevnte er altså Sverre (ikke Trygve).

Trygve Halvorsen var med på det norske laget i Praha i 1931.
#3 Per Ofstad 23-03-2017 13:49
Helge har utfordret meg og problemet mitt er at jeg har mye stoff av historisk interesse fra sjakk-olympiaden i München i 1958.
Partiet mellom Rojahn og Angos vakte stor oppsikt, og Rellstab presenterte det som dagens parti for et stort publikum. Det ble også vist på TV. Luwig Rellstab hørte til den tyske sjakkeliten før krigen og ble IM i 1950, den gang var IM en eksklusiv tittel. I München deltok 36 lag som ble delt opp i fire jevnsterke grupper på 9 lag. Tidligere OL resultater var grunnlaget for denne oppdelingen. Norge kom i gruppe 2 sammen med USA, Tyskland, Israel, Ungarn,England osv. Vi fikk mye bank og endte som nr.7 i gruppen. Lagene ble så satt opp i 3 grupper med 12 lag for å spille finalen. Norge kom i C gruppen og der kjempet vi om gruppeseier med Filippinene. Det var individuelle poeng som telte her, ikke lagseire. Det ble en nervepirrende siste runde. Vi slo Scotland 3-1 og dermed vant vi med et 1/2 poeng forsprang foran Filippinene. De hadde Campomanes på første bord. Han ble senere mangeårig president i FIDE.
Partiet Rojahn-Angos ble spilt i 4. runde i finalen.
Det var en viktig gruppeseier, fordi det forbedret den norske rankingen slik at det ble noe lettere å kvalifisere seg i neste olympiade.
Jeg har turneringsboken fra München 1958.
#2 Helge Jansson 23-03-2017 08:47
Hadde vært utrolig morsomt om Per Ofstad hadde skrevet om dette.
#1 Holger Blauhut 22-03-2017 20:54
Norge vant denne kampen mot Hellas 3:1. Knut Bøckman og Per Ofstad vant sine partiene også mens Trygve Halvorsen tapte på tid i en vanskelig stilling.