Forfall/Termin

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall

 Husk fremmøte kl 1830.

 

12 September 2 runde Høst

19 September 3 runde Høst

26 September 4 runde Høst

10 Oktober Høst hurtigsjakk 6 runder

17 Oktober     5 runde Høst

24 Oktober     6 runde Høst

31 Oktober Høst Lyn 1 a 11 runder 

 

Piran Codex

Isiwal/Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0 - Gamlebyen i Piran, Slovenia

Piran Codex

Jeg har presentert to sjakkstudier, som for øvrig ikke har fått noen særlig respons blant klubbens lesere. Kan det være fordi hjemmesiden til klubben ikke leses, eller er det fordi denne grenen av kunstsjakk ikke vekker interesse? Sjakkens sportslige side ser jo som kjent ut til å dominere nå. Men Thorbjørn lurer i en kommentar på om det finnes en definisjon på denne disiplinen, og jeg ser at Bernt ber Thorbjørn om å google  søkeordet Piran Codex.

Jeg har da konsultert min utmerkede «The Oxford Companion to Chess». Ifølge dette leksikonet nedsatte FIDE i 1958 en kommisjon som skulle etablere standarder for sjakkstudier og -problemer. Kommisjonen hadde sine møter i Piran, Jugoslavia (nå Slovenia) - derav navnet Piran Codex. Jeg har søkt på nettet, men finner ingen treff på Piran Codex, heller ikke på FIDE sine hjemmesider. Men oppslagsverket mitt har artikler om både chess problems og chess studies.

Et problem. hvit trekker og setter matt i 5 (fra Bredes samling 1844)

Chess problems er ifølge «The Oxford Companion to Chess» en komposisjon hvor oppgaven er å sette matt, oppnå remis eller et annet mål i et gitt antall trekk når det er gitt hvem som er i trekket. Oppgaven kan være tatt fra praktisk spill, men kan også være  konstruert. Målet er å skape et problem som er originalt og uten alternative løsninger. Det  skal ha et overraskende, ikke forventet element. Problemene omfatter mange ulike temaer og mønster. Et stort vokabular er utviklet for å beskrive problemistenes utfordringer - et vokabular artikkelen lakonisk tilføyer, ikke fullt ut er forstått av problemistene selv.