Poeng-givning
- Kategori: Annet
- Skrevet av Thorbjørn Skaug
Woolworths
I sjakk har lenge det eneste vedtatte poengsystemet vært ett - 1 - poeng for seier; 1/2 poeng for remis, og null - 0 - poeng for tap.
Men nå har FIDE i enkelte turneringer på topp-nivå begynt med såkalt "fotballens poeng-givning". Det vil si 3 poeng for seier, ett - 1 - poeng for remis, og null poeng for tap.
Hvorfor gjør de dette? Jeg vet ikke.
Er det bra? Samme svar; jeg vet ikke.
Vi har prøvd det i vår egen klubb også. Det ble mye bråk rundt dette. Så vi la det hele bort.
Hva hvis man gikk skikkelig radikalt til verks? Da kunne man for eksempel gi 3 poeng for seier, men kun et halvt - 1/2 - poeng for remis.
I så fall ville det i hvertfall bli skikkelig interessant å gå for seier, i steden for kun å satse på remis.
Jeg har ikke "sannheten" om dette, men meninger her er høyst velkomne.






