Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

15 Juni-8 August Sommer opphold

9 August oppstart lyn/påmeldinger

 

Siste kommentarer

  • Problemsnekkeren Lars Sæther

    Sæther Lars 22.06.2018 21:24
    Riktig det Bent.

    Read more...

     
  • Oppgaver - for lette, passe, eller for "svåre" ?

    Joachim Solberg 22.06.2018 20:32
    Fine oppgaver, Thorbjørn. Generelt mye veldig bra stoff på hjemmesiden deres.Fortsett slik!

    Read more...

     
  • Oppgaver - for lette, passe, eller for "svåre" ?

    bernt 22.06.2018 19:26
    Hvor vanskelig en oppgave fortoner seg har vel en viss sammenheng med det sjakklige nivået hos den ...

    Read more...

     
  • Problemsnekkeren Lars Sæther

    Øystein Olsen 22.06.2018 16:42
    SÆRDELES oppklarende informasjon

    Read more...

     
  • Problemsnekkeren Lars Sæther

    bernt 22.06.2018 13:45
    Etter et lite tips fra Helge går jeg ut fra at hvits siste trekk er b2-b4. Da kan sort slå en passant ...

    Read more...

Bondeforvandling

Bilderesultat for bonde Bilderesultat for til pil bilde   Bilderesultat for dronning

Kilder:             dinerstatning.no                                 kalleanka.se                 historie2.wikispaces.com

Bondeforvandling er et godt kjent fenomen for alle klubbspillere. Men det kan bli noen komplikasjoner også her.

I reglene heter det at hvis spilleren har flyttet en bonde til siste rad, og stanset klokken, men ikke erstattet bonden med en annen brikke (dronning, tårn, løper eller springer), da er trekket ulovlig.

Dette kan få store konsekvenser; og da snakker vi spesielt om hurtigsjakk og lynsjakk. Motspilleren kan da nemlig kreve seier på feiltrekk.

I vanlig langsjakk er reglene litt annerledes. Men fokus akkurat her er altså på lynsjakk og hurtigsjakk.

 

Kommentarer   

#3 Per Lea 19-09-2017 18:06
Hvis det ikke står en ekstra dronning i umiddelbar nærhet, må det vel være tillatt å stoppe klokka og eventuelt kontakte turneringslederen?
#2 Thorbjørn Skaug 27-05-2017 19:32
Jeg skrev feil i svaret. Jeg mente selvfølgelig:
"ikke erstattet bonden med en annen BRIKKE"
#1 Thorbjørn Skaug 27-05-2017 19:22
Godt og naturlig spørsmål.

Her sier regel 7.5 a følgende:

Hvis spilleren har flyttet en bonde til siste rad, og stanset klokken, men ikke erstattet bonden med en annen bonde, da er trekket ulovlig.

Men, i langsjakk fører ikke dette til automatisk tap. Reglene sier da at bonden skal erstattes med en dronning av samme farge som bonden.

Samtidig skal motstanderen få 2 minutter i tillegg på sin klokke.

Dersom senere den første spilleren gjør nok et ulovlig trekk; da er partiet tapt.

Med andre ord, man kan ikke slippe unna med 2 ulovlige trekk i et langsjakkparti.
Dette er altså en innskjerpingsregel i forhold til hva det hva var tidligere.

Legg til kommentar

Neste hendelser

09 aug 2018;
18:30 -
Oppstart med lynsjakk
16 aug 2018;
18:30 -
Ragnar Andresens minneturnering runde 1-3
23 aug 2018;
18:30 -
Ragnar Andresens minneturnering runde 4-7
28 aug 2018;
18:00 -
Påmeldingsfrist høstturnering
30 aug 2018;
18:30 -
Høstturnering - runde 1
06 sep 2018;
18:30 -
Høstturnering - runde 2
13 sep 2018;
18:30 -
Høstturnering - runde 3

Logg inn