Forfall/Termin

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall

 

21 Mars KM R 7,Konrad 8

28 Mars Helligdag,ev utsatte partier

2 April KM R8,Konrad 9

11 april Stormesterbesøk

18 April KM R9,Konrad  R10

25 April KM R 10,Konrad R11

 

 

Springer mot springer

La oss si at du er dommer / turneringsleder. 

Følgende situasjon oppstår på ett av brettene. Tiden til den ene spilleren løper ut.

Men vedkommende krever likevel remis.

Hva dømmer du ?

Legg til kommentar

Kommentarer   

#9 Thorbjørn Skaug 18-11-2018 16:23
Har lagt ut en liten artikkel om god sportsånd.
#8 Øystein 18-11-2018 15:26
Tankevekkende fra Rolf.
Men er det egentlig ufint å følge reglene?
Selv ville jeg foretrekke at det automatisk ble dømt seier i disse tilfellene, at det ikke er tillatt
å endre en regelbok-seier til remis, verken av meg selv eller min motstander. Så slipper man å tenke mer på det.
#7 Thorbjørn Skaug 18-11-2018 15:14
Til Rolf: Det kan du godt si.

Poenget her er at dommeren må være nøyaktig klar over reglene.
#6 Rolf Uno Livendahl 18-11-2018 15:01
Den er grei nok.Men jeg tenker å kreve seier i en slik stilling er vel nok så dårlig sportsmansånd
#5 Thorbjørn Skaug 18-11-2018 13:48
I et slikt tilfelle er det om å gjøre å bevare hodet "kaldt".

Dersom avgjørelsen er vanskelig kan den utsettes noe. Det skal jo uansett ikke spilles videre med det samme.

Så ringer jeg til Lahlum, eller tilsvarende.
#4 Øystein 18-11-2018 13:38
Alltid moro å ha rett.
Men kan ikke dette bli absurd utfordrende for en dommer ( la oss kalle ham Thorbjørn)?
Hvis Thorbjørn skal dømme mellom to Stormestere, hvor den ene har brukt all sin tid,
og stillingen er langt mer uklar enn denne.
I en opphetet diskusjon hevder GM1 at det er UMULIG å konstruere matt, og derfor skal ha remis, mens GM2 påstår hardnakket at dette skal han klare å konstruere, og er i full gang med 49 trekks analyse.
Hvordan vil Thorbjørn gripe dette an?
#3 Thorbjørn Skaug 18-11-2018 13:20
Øystein har rett her og trenger ikke ringe noen Overdommer.
Så lenge en matt fortsatt er mulig (selv om det er dårlig eller klønete spilt), så blir det tap for spilleren som har brukt opp tiden.
#2 Øystein 18-11-2018 12:57
Hvis det var sort i trekket, ville han kunne blitt matt i ett hvis han flyttet Sg8: Sf7#.
Jeg ville derfor ringe til en Overdommer for å forsikre meg om at det dermed er rett å dømme sort til TAP.

Hvis regelen er slik at det er tap hvis det kan påvises en MULIG matt (etter f eks 49 trekk),
kan det vel være krevende å være dommer.

Antar at tilsvarende matting av hvit også kan konstrueres ut fra denne stillingen.
Dermed blir det vinst for den med tid igjen, uansett hvem det er.
#1 Rolf Uno Livendahl 18-11-2018 12:06
Remi,men hvorfor har de ikke krevd remi tidligere.