Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

6.Desember KM Hurtigsjakk 1-3

13.Desember KM Hurtigsjakk 4-7

20.Des Juleavslutning

3  Januar 2019 oppstart

 

Siste kommentarer

  • Holger på ChessBase

    Rolf Uno Livendahl 11.12.2018 00:17
    Kjempebra Holger

    Read more...

     
  • En sluttspill-oppgave

    Thorbjørn Skaug 10.12.2018 23:00
    Dette er fra partiet L. Winants - L.B. Hansen, Wijk an Zee 1994. Det er kun ett trekk som gjør jobben ...

    Read more...

     
  • En sluttspill-oppgave

    Helge Jansson 10.12.2018 17:28
    Jeg forestiller meg at det er mulig å få den hvite bonden på f3. Mens hvit må passe på denne fribonden ...

    Read more...

     
  • Hvordan redder sort partiet ? Rettet

    Arild Thøgersen 10.12.2018 14:08
    Kanskje det ble et par "drinker" for mye i natt Thorbjørn? I så fall så er du tilgitt!

    Read more...

     
  • Hvordan redder sort partiet ? Rettet

    Øystein 10.12.2018 13:08
    Ca halvparten av alle oppgavene som har blitt gitt her kan fortjene reprise, eller samles i en egen lett ...

    Read more...

KM 2018 Runde 8

Legg til kommentar

Kommentarer   

#9 Helge Jansson 20-04-2018 14:10
Lagt inn partiet Øystein Olsen - Jon Anders Stabbetorp
#8 Helge Jansson 18-04-2018 12:44
Lagt inn partiet Morgan Henriksen - Helge Jansson
#7 Odd B. Johansen 15-04-2018 18:56
Kl.M 2018 r.8
Amanda Eiding - Jan Kolflaath
Steinar Sæther - Driton Jashari
er lagt inn.
#6 Helge Jansson 14-04-2018 09:24
Partiet Hans Stabbetorp - Peter Groot er lagt inn.
#5 Odd B. Johansen 13-04-2018 21:26
KM runde 8.
Rune Livendahl- Odd B. Johansen
Terje Engebretsen - Gerry Larsen
Camillo Mordt - Anders Kristensen
er lagt ut.
#4 hansson jan 13-04-2018 13:24
5 partier Runde 8 er lagt inn:
Thorbjørn Skaug - Jan Hansson
Arild Thøgersen - Stig Anders Aarø
Kjell Johansen - Jack Helgesen
Petter Thorvaldsen - Egil Madsen
Terje Gudevold - Simon A. Pettersen
#3 Gjøran Jakobsen 13-04-2018 01:11
Jeg kjenner godt til reglementet, og er fullstendig klar over den paragrafen som du henviser til. Det endrer ikke det faktum at du er den første jeg har hørt om som omtaler det som en ekstraservice og ikke som en selvfølge at spillerne får beholde et eksemplar av noteringsskjemaet. :)

Min erfaring etter å ha spilt inn et firesifret antall partier fra gjenparter er at det i så godt som alle tilfeller er slurvete håndskrift og/eller direkte noteringsfeil som gjør skjemaene vanskelig å lese - ikke at gjennomslagskvaliteten er dårlig.

Men dette er ikke verdt å bruke mye tid på å krangle om, så jeg får heller forholde meg til arrangørens ønske. Den alternative løsningen jeg foreslo, hvor man kunne kopiere partiene mine direkte fra nett uten å måtte spille dem inn for hånd, blir da overflødig og fjernes derfor.
#2 Thorbjørn Skaug 13-04-2018 00:17
Noteringsskjemaene er i utgangspunktet arrangørens eiendom (jfr paragraf 8.3 i spillereglementet).
Arrangøren er i dette tilfelle klubben (FSS).

At spillerne selv får beholde en kopi er dermed en ekstra-service til dem.

Grunnen til at klubben helst vil ha de hvite skjemaene er at disse vanligvis er lettere å lese (og dermed lettere å rekonstruere og gjengi, f eks for publisering).

De gule skjemaene er av og til spolert fordi spillerne legger andre ting (nye skjemaer) oppå, og dermed spoleres kopieringen.

Det er absolutt en fordel at arrangøren får beholde de hvite skjemaene.
#1 Gjøran Jakobsen 12-04-2018 23:59
I samtlige turneringer jeg tidligere har spilt, har normen vært at spillerne leverer inn den gule gjenpartsdelen av noteringsskjemaet mens de selv beholder den hvite originalen. I kveld ble jeg gjort oppmerksom på at dette av en eller annen grunn ikke er praksis hos FSS.

Selv foretrekker jeg å beholde originalen slik jeg er vant til, hvilket medførte en viss uenighet. Jeg verdsetter innsatsen til de som tar jobben med å spille inn partiene, og ønsker selvsagt ikke å gjøre det vanskelig for dem. Siden jeg uansett spiller inn alle partiene mine selv, vil jeg fra nå av legge dem ut på standard PGN-format her: http://home.scenegraph.net:9000/~elg/sjakk/jakobsen_fss_km2018.txt (endelsen .txt kan eventuelt byttes ut med .pgn).

Live rating Norge