Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

 

20(Tirsdag) Aug R.A minnturnering

   Barnesjakk 1730

29 Aug 1R Høst

 

 

Siste kommentarer

  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Knut Fredrik Thorne 18.08.2019 20:40
    Jeg og Falk har hatt glede av dette men det har blitt færre og færre brikker ila året. Trist

    Read more...

     
  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Thorbjørn Skaug 16.08.2019 15:33
    Jeg har vært borti i dette også fra andre norske byer. Det er tydeligvis så fantastisk moro å ta med ...

    Read more...

     
  • Dag 1 R.A.Minneturnering 15 August

    Rolf Uno Livendahl 16.08.2019 14:28
    Vi ser på saken

    Read more...

     
  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Rolf Uno Livendahl 16.08.2019 14:28
    Ja det nytter ikke å ha noe ute.Trist

    Read more...

     
  • Dag 1 R.A.Minneturnering 15 August

    Jon Stabbetorp 16.08.2019 14:21
    Hei! Jeg blir gjerne med på de siste 4 rundene om det er mulig

    Read more...

Gens una sumus

Det nye Karl er ute og denne gangen er hovedtema FIDE, som fylte 95 år 20. juli 2019.

Det er mye spennende i bladet. Jeg likte særlig hvordan Campomanes organiserte sitt gjenvalg. Delegatene fikk bare betalt en enveis flybillett og først etter gjenvalgtet betalte FIDE returbillettene også.

I bladet finnes en lang artikkel om FIDE samt en side til hver av de 7 presidentene.
Mihail Marin skrev en fin artikkel om den første (uoffisielle) sjakk OL 1924 i Paris. Der deltok med Edith Martha Holloway en kvinne. Neste gang en kvinne deltok i sjakk OL var 1950! Marin viser Holloways seier over Potemkin.

Bernd-Peter Lange skriver om den internasjonale arbeidersjakkbevegelsen (og sine problemer).

Blant anmeldelsene finnes en notis til den nye boka Randspringer og jeg tror den kan være spennende for Thorbjørn. Randspringer var et sjakkblad med masse rare åpninger utgitt av Rainer Schlenker. Bladet ble (dessverre) innstilt for 10 år siden men randspringeren er tilbake som bok nå.

 

 

 

Legg til kommentar

Kommentarer   

#6 Olav E 15-08-2019 12:52
Sveits var jo ikke medlem av FN(!) heller, før i /002, men FN hadde hovedkvarter der, kanskje nettopp derfor. Under fotball-VM i 1998 møtte USA Iran, og dommeren ble håndplukket fra Sveits. At FIDE la hovedkvarteret sitt til Sveits var vel et ønske om å fremstå nøytralt? Gir litt annet signal enn om det styres fra Elista?
#5 Thorbjørn Skaug 14-08-2019 18:55
For de som fortsatt ikke har tatt seg bryet med å slå opp på hva "Gens una sumus" betyr, så kan det opplyses at det er Latin, og betyr noe sånt som "Vi er ett folk".
Eller, som amerikanerne liker å si:
"We are Family"
#4 Rajiv Thapar 14-08-2019 11:04
Jeg har ikke fasitsvar, men ettersom Sveits er et nøytralt land (feks ikke med NATO, EU etc) og har en meget attraktiv skattepolitikk for selskaper og organisasjoner så vil jeg tru det er fristende for mange å ha hovedkvarteret i Sveits.
#3 Thorbjørn Skaug 14-08-2019 08:30
Jeg glemte å skrive at FIDE sitt hovedkvarter er i sveitsiske Lausanne.

(Hvorfor legger så mange store organisasjoner sine hovedkvarterer i Sveits ? Det synes jeg er et interessant fenomén).
#2 Thorbjørn Skaug 14-08-2019 08:12
Jeg har tatt en titt på FIDE versus FIFA.

FIFA (Federation internationale de Football Association) er vel den største sportsorganisasjonen i verden. Den består av hele 211 ulike forbund. Det er jo ikke så mange land i verden, men her er det noen underkategorier, f.eks. Wales, Skottland og Nord-Irland.
Hovedkvarteret er i Zürich, i Sveits. De nyeste medlemmene er Gibraltar og Kosovo.

Jeg tror FIDE - Fedération Internationale des Échecs - (World Chess Federation) er en god nr 2. Det er 190 medlems-føderasjoner. Også her er det noen underkategorier, f.eks. Færøyene og Hong Kong.
Nåværende president (som virker positiv og ikke korrupt) er Arkady Dvorkovich.
#1 Rolf Uno Livendahl 11-08-2019 18:55
Dette var da inressant lesing