Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

 

20(Tirsdag) Aug R.A minnturnering

   Barnesjakk 1730

29 Aug 1R Høst

 

 

Siste kommentarer

  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Knut Fredrik Thorne 18.08.2019 20:40
    Jeg og Falk har hatt glede av dette men det har blitt færre og færre brikker ila året. Trist

    Read more...

     
  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Thorbjørn Skaug 16.08.2019 15:33
    Jeg har vært borti i dette også fra andre norske byer. Det er tydeligvis så fantastisk moro å ta med ...

    Read more...

     
  • Dag 1 R.A.Minneturnering 15 August

    Rolf Uno Livendahl 16.08.2019 14:28
    Vi ser på saken

    Read more...

     
  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Rolf Uno Livendahl 16.08.2019 14:28
    Ja det nytter ikke å ha noe ute.Trist

    Read more...

     
  • Dag 1 R.A.Minneturnering 15 August

    Jon Stabbetorp 16.08.2019 14:21
    Hei! Jeg blir gjerne med på de siste 4 rundene om det er mulig

    Read more...

Sjakk en "snakkis" i Fredrikstad sentrum

 

youtube.com

Det har skjedd noe med meg.

Fra å være en ganske beskjeden ungdom (for mange år siden) har jeg gradvis utviklet meg til å bli en person som lett kommer i kontakt med folk. Jeg både prater og lytter uten nevneverdige problemer.

Forleden traff jeg en ung herre fra Ukraina i byen. Han kom fra million-byen Dnipro (igjen - en klar fordel å kjenne noe til geografi, osv - i dette tilfellet om Ukraina).

Vi utvekslet erfaringer om våre to respektive land.

Så kom vi inn på temaet sjakk. Vi snakket om sjakk i Ukraina og i Norge. Og så om Ivanchuk og Kasparov. Her tror jeg at han lærte en del nytt, og han sa på sitt "ukrainske-engelsk" at dette skulle han sannelig sjekke opp videre.

Jeg prøver ikke å misjonere sjakken i byen (bare litt). Men det er utrolig hvor mange som har et eller annet forhold til sjakk  - som de gjerne deler.

Legg til kommentar

Kommentarer   

#6 Rolf Uno Livendahl 06-08-2019 13:43
Når det gjelder brikkene så fjernet jeg dem pga.at de ble vandalisert og kastet i elva.Sjakkbrettet som var malt på torget er fjernet av kommunen.Resterende brikker er lagret.Hvis vi skulle hatt brikker ute i byen så kreves det noen som låser du ut og noen som låser de inn igjen.Det tragiske er at ting kan ikke stå ute uten vandalisering.
#5 Odd B. Johansen 06-08-2019 11:06
En fin og interessant gjengivelse av livet i Fredrikstad sentrum, en vanlig dag, som også hadde litt med sjakk og gjøre. Mange har tatt til orde om å få i gang gatesjakk igjen. Dette hadde vært fint, men siste gang vi hadde brikker ute tror jeg var under sjakk-VM i India 2013, da Magnus Carlsen tok sitt første sjakk-VM. Da måtte brikkene settes opp om morgenen og låses på kveldstid. I dette tilfelle satt undertegnede opp brikkene om morgenen, mens den gang leder Bjørn B. Johansen låste brikkene inn om kvelden Det ble også undersøkt om parkeringsvaktene kunne gjøre jobben, men det lykkes ikke. Tror ikke det er mange av medlemmene som vil påta seg denne jobben i dag.
#4 Thorbjørn Skaug 05-08-2019 19:44
Dersom brikkene skal opp igjen må vi finne en eller annen praktisk måte å gjøre dette på. Ellers havner fort et par brikker i elva. Og da er det jo ikke noe moro lenger.

Vandaler finnes over alt.
#3 frank 05-08-2019 19:22
Etter alt som Thorbjørn har gjort, synes jeg at brikkene som har vært på torget kommer tilbake
#2 Thorbjørn Skaug 05-08-2019 17:47
Jeg går stort sett en tur til Fredrikstad sentrum hver dag.
Jeg liker å være litt "observatør".
Det er ikke så mange psykologiske dimensjoner ved dette, men absolutt sosiologiske.

Gågata er det som det dreier seg om. Hva finner man her på en vanlig hverdag ?

Jo, du har de aktive selgerne - de som skal selge deg et bedre mobilabonnement, eller en bedre kraftavtale. Så godt som alle selgerne er svenske. Jeg prøver å unngå disse. De er altfor påtrengende etter min smak.

Så har du romfolk-tiggerne. Jeg unngår også disse, men ser at det er en god del som gir.

Dernest det religiøse innslaget. De som er særlig aktive er Jehovas vitner, Mormonerne og Adventistene. Og så er det en afrikansk dame som er klar med å lese rett fra Bibelen. Hun har vært der et par år og har skjønt at jeg har fått nok.

Så har du utestedene, samt de som prøver seg på butikkdrift, men som stort sett må gi opp, én etter én.

Mc Donald treffer du alle somalierne (bortsett fra i Ramadan), og rett utenfor alle måkene som skal ta det som blir til overs.

Innimellom kommer det en politibil trillende inn i gågata i sakte fart. Akkurat hva de ser etter vet ikke jeg.

Når jeg har fått nok, da "vandrar jag vidare" bort til biblioteket. Der kan jeg lese alle dagens aviser i en flott lesesal med gode stoler / sofaer.

Selv stiller jeg meg ikke opp for å selge noe. Men så og si hver eneste dag kommer jeg naturlig i kontakt med folk. Vi snakker, og de gir meg like mye som jeg evt gir dem.
Dersom det er naturlig kommer vi inn på sjakk. Men det er ikke noe overordnet mål i seg selv.
I dag kom jeg i kontakt med én som begynte å fortelle om sitt tidligere selvmordsforsøk. Da er utfordringen for meg å ikke bli psykolog, men et vanlig medmenneske.

Men der sjakk oppleves som naturlig å snakke om, der kan det bli ekstra hyggelige samtaler.
Og, der det er naturlig forteller jeg om klubben vår, osv.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette, men velger å avrunde her.
#1 Rolf Uno Livendahl 05-08-2019 00:17
Fint og om du klarer å få inn noen nye medlemmer.Bare å stå på