Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

 

20(Tirsdag) Aug R.A minnturnering

   Barnesjakk 1730

29 Aug 1R Høst

 

 

Siste kommentarer

  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Knut Fredrik Thorne 18.08.2019 20:40
    Jeg og Falk har hatt glede av dette men det har blitt færre og færre brikker ila året. Trist

    Read more...

     
  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Thorbjørn Skaug 16.08.2019 15:33
    Jeg har vært borti i dette også fra andre norske byer. Det er tydeligvis så fantastisk moro å ta med ...

    Read more...

     
  • Dag 1 R.A.Minneturnering 15 August

    Rolf Uno Livendahl 16.08.2019 14:28
    Vi ser på saken

    Read more...

     
  • Sjakk på høgskolen i Østfold

    Rolf Uno Livendahl 16.08.2019 14:28
    Ja det nytter ikke å ha noe ute.Trist

    Read more...

     
  • Dag 1 R.A.Minneturnering 15 August

    Jon Stabbetorp 16.08.2019 14:21
    Hei! Jeg blir gjerne med på de siste 4 rundene om det er mulig

    Read more...

Den norske varianten

 

vartoslo.no

Det er 17. mai og nasjonaldag (grunnlovsdag).

Så da trekker vi fram "den norske varianten".

Dette er ingen oppgave med fasit osv. Men er det noen som har noen refleksjoner, assosiasjoner eller tanker i forhold til denne ?

Kanskje noen egenerfaring, enten som hvit- eller sortspiller ?

 

Ellers kan vi fortelle på denne dag at vår store kulturpersonlighet, Henrik Ibsen, ofte spilte sjakk med sin sønn Sigurd Ibsen. Det er neste generasjons, Tancred Ibsen, som fortalte dette da Ibsens brett og brikker ble skjenket til Telemark museum.

Legg til kommentar

Kommentarer   

#5 Per Ofstad 20-05-2019 12:58
Takk til Helge.
Han har lagt ut partiet som ble spilt i radiolandskampen mellom Z. Nilsson og Ragnar Hoen. Det ble gjort ett trekk hver dag.
Det er et spennende parti som er vel verd å spille gjennom.
Det ligger på "Partier" i PGN format og kan dermed lastes inn i de fleste sjakkprogrammer
#4 Bernt 19-05-2019 12:17
Jeg mener å ha lest et intervju med Arne Zweig hvor han sier at da Hoen spilte mot Nilsson i radiolandskampen i 1969, så var det Zweigs analyser som Hoen brukte. Intervjuet sto i Norsk Sjakkblad for noen år siden.
#3 Per Ofstad 19-05-2019 11:48
Ragnar Hoen spilte "Den norake varianten" mot Zandor Nilsson i radiolandskampen mot Sverige i 1969 og vant. Utenom Svein var Ragnar den som kjente denne varianten best da den ble spilt på 60 og til dels 7o tallet.
#2 Arild Thøgersen 17-05-2019 19:26
Svein Johannessen spilte denne varianten mot selveste Bobby Fischer under OL i Havana 3.november 1966 (innledende runde 7). Fischer vant etter 36 trekk.
#1 Joachim Solberg 17-05-2019 16:32
Endel norske spillere særlig i OSS spilte denne.IM Svein Johannesen innledet.Senere har vel Simen,Gausel OC Moen osv tatt varianten inn i repertoaret sitt.