Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

21 Mars Pia Cramling kl.1830

27 Mars Bykamp Sarp-FSS

28 Mars KM R7,Konrad R9

 

Siste kommentarer

  • Wunderkinder - Vidunderbarn

    Lucio 21.03.2019 00:50
    I do not even understand how I ended up right here, however I believed this submit used to bee good.

    Read more...

     
  • Spillere til Simultan 21/3 mot Pia Cramling

    Raad Mirza 21.03.2019 00:24
    Hei kan jeg spille også ?

    Read more...

     
  • Spillere til Simultan 21/3 mot Pia Cramling

    Thorbjørn Skaug 20.03.2019 17:21
    Jeg har vært med på flere simultaner tidligere. Og, jeg synes at denne formen for simultan (uten ...

    Read more...

     
  • Oppgave - onsdag

    Joachim Solberg 20.03.2019 11:39
    Den er grei,Arild!

    Read more...

     
  • Oppgave - onsdag

    Arild Thøgersen 20.03.2019 10:56
    Beklager Joachim. Jeg så ikke at du hadde publisert løsningen.

    Read more...

En liten Philidor

 

André Cherôn   Wikipedia

Dette partiet ble spilt i en simultan. André Cheron (1895 - 1980), en fransk sjakkspiller og teoretiker, og som bodde mange år i Sveits, setter opp en felle for sin motstander.

Og - det blir jo en flott avslutning.

Legg til kommentar

Kommentarer   

#6 Arild Thøgersen 17-01-2019 11:15
Som Aesculap skriver er åpningen 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lc4 d6 ikke en Philidor. Trekket ...Sc6 hører overhodet ikke hjemme i Philidor's åpning. Det vi har her er egentlig skotsk åpning hvor svart spiller det passive ...d6. Et tempotap da denne bonden egentlig skal direkte til d5. Den opprinnelige Philidor starter med 1.e4 e5 2.Sf3 d6 3.d4. Her spilte man i tidligere tider 3...Lg4?! 3...De7!? 3...Sd7?! 3...Sf6 og selvfølgelig Philidor's opprinnelige 3...f5!?. som må betegnes som livsfarlig da det blir åpent rundt den svarte kongen.
Etter 1.e4 e5 2.Sf3 d6 3.d4 exd4 4.Sxd4 lanserte Bent Larsen ideen 4...g6 5.Sc3 Lg7. En annen ide lanserte Vladimir Antoshin på 50-tallet: 4...Sf6 5.Sc3 og nå 5...Le7. Her har hvit en rekke alternativer: 6.Lf4, 6.Sde2, 6.Lc4, 6.Le2 og 6.g3.
Vel, vi får stoppe her før det blir en åpningsbok ut av det. Kilde er for øvrig: Christian Bauer - The Philidor Files - Everyman Chess 2006.
#5 Per Nordtug 17-01-2019 02:22
Jeg har vært heldig og fått til denne på brettet et par ganger
#4 Aesculap 06-01-2019 15:57
I følge min ChessBase er dette C50: Hungarian defence and Giuoco Pianissimo
#3 bernt 06-01-2019 11:44
Jeg har p.t. ingen referanselitteratur tilgjengelig, men i likhet med Aesculap tror jeg ikke dette har noe med Philidor å gjøre - med eller uten trekkomkastning. Jeg er faktisk nokså sikker på at dette kalles de Legals matt. For øvrig mener jeg å huske at Jan Ludvigsen, som kan alle slike tricks og fanterier, fikk levert denne i en lagmatch for noen tiår siden!
#2 Thorbjørn Skaug 06-01-2019 10:01
Vel - etter såkalt trekkomkastning
#1 Aesculap 06-01-2019 09:48
Pen, men er dette Philidor?