Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

8 August oppstart

15 Aug R.A minneturnering

22 Aug R.A minnturnering

    Barnesjakk

29 Aug 1R Høst

 

 

Siste kommentarer

  • Utlendinger

    Frank Fredriksen 22.07.2019 19:01
    det har vært moro å følge dine stunts. Det er jo bra reklame for sjakken og klubben keep up the good ...

    Read more...

     
  • Offerspill

    Odd B. Johansen 21.07.2019 14:57
    Meget ryddig og god hjemmeside med opplysning om klubben, nettsjakk og bl.a. vedtekter, som er vanskelig ...

    Read more...

     
  • Brobygging

    Roy Hjalmar Johansen 21.07.2019 14:09
    Fint "stunt"! Ha en strålende sommeruke, Thorbjørn!

    Read more...

     
  • Offerspill

    Rolf Uno Livendahl 21.07.2019 12:56
    Bare å ønske dem lykke til.Hvis dette gjør at flere blir interessert i sjakk så er det bra.

    Read more...

     
  • Vår nye ratingkonge

    Rolf Uno Livendahl 19.07.2019 23:51
    Kjempefint å se fremgangene til ungdommene våres.Vil gå litt opp og ned men hele tiden med + opp.

    Read more...

Oppgave: En "psykologisk" sak

Dette er en "psykologisk" oppgave.

For all del, sjakkreglene gjelder som vanlig, så det dreier seg ikke om det.

Jeg har absolutt sans for denne oppgaven.

Det er sort sin tur, og spørsmålet blir jo da: Hva i all verden skal sort gjøre ?

Sort ligger jo håpløst under materielt sett.

Men altså: Det er SORT i trekket.

Legg til kommentar

Kommentarer   

#9 Bernt 17-05-2019 18:10
Siden Thorbjørn er en sånn pyse at han ikke tør si hvorfra han har hentet denne oppgaven, så kan vel en dumdristig person som jeg si at den har han temmelig sikkert hentet fra en av Jeremy Silmans 35 bøker ( hvis det ikke har blitt flere siden sist, da ). Det er egentlig ikke så vesentlig, men det hører med å opplyse hvem som er aktører i dette partiet hvorfra stillingen er hentet. Det går jeg ut fra at en vellykket forfatter som Silman har opplyst om! Så...?
#8 Thorbjørn Skaug 16-05-2019 09:09
Da virker det som om partene ved forhandlingsbordet er blitt enige.

Der hvor jeg fant dette, heter det (fritt oversatt):

"Trekket som vi er ute etter virker egentlig ikke (objektivt sett), men det er mange ganger mye bedre enn bare å gi opp med det samme. I praktisk spill vil det faktisk (oftere enn man skulle tro) føre til remis (patt).

Derfor skal Joachim få ros: 1..., f3+! (men som altså egentlig ikke holder)

Personen som har skrevet om dette har adresse i Beverly Hills, men pga frykt for represalier både fra den ene og den andre kanten, tør jeg ikke nevne vedkommende sitt navn.
#7 Joachim Solberg 15-05-2019 19:54
Jeg ser det heller ikke lenger.Beklager til Helge og de andre for min feilvurdering.
#6 Bernt 15-05-2019 19:43
Jeg ser ikke dette: Etter 1. f3 2. Kf2 Df1 3. Kxf1 fxe2 4. Kg2 ser jeg ikke sorts remis.
Jeg ser forresten ikke psykologien i dette heller. Men akkurat det er jo Thorbjørns fag, og ikke mitt...
For øvrig ros til Thorbjørn for å ha skapt litt liv! Men finnes det ikke flere enn tre skriveføre personer blant leserne?
#5 Joachim Solberg 15-05-2019 17:36
Nei.2.Kf2 Df1+ holder greit remis.
#4 Helge Jansson 15-05-2019 14:34
Etter førstetrekket 1- f3 er ikke sort matt?
1... f3+ 2. Kf2 fxe2 3. De7+ Kg4 4. De4+ Kg5 5. De5+ Kg4 6. Th4#
#3 Joachim Solberg 15-05-2019 14:13
2.Kf2 Df1+ 3.Kxf1 e2+4.Kxe2 patt.
#2 Joachim Solberg 15-05-2019 14:11
1.-f3+ 2.Kxf3 Df1+ 0-1.2.Dxf3 Dg1+ 3.Kxg1
patt.3.Kh3 Dh2+ går ut på det samme.2.exf3 Dg1+ 3.Kh3 Dh2+ 4.Kxh2 er også patt.
#1 Helge Jansson 15-05-2019 12:59
Jeg kan ikke se at det finnes noen redning for sort. Men hvit kan kanskje prøve seg på en bløff, et trekk som tilsynelatende kan føre til patt, men jeg ser ikke hvordan.