Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

8 August oppstart

15 Aug R.A minneturnering

22 Aug R.A minnturnering

    Barnesjakk

29 Aug 1R Høst

 

 

Siste kommentarer

  • Utlendinger

    Frank Fredriksen 22.07.2019 19:01
    det har vært moro å følge dine stunts. Det er jo bra reklame for sjakken og klubben keep up the good ...

    Read more...

     
  • Offerspill

    Odd B. Johansen 21.07.2019 14:57
    Meget ryddig og god hjemmeside med opplysning om klubben, nettsjakk og bl.a. vedtekter, som er vanskelig ...

    Read more...

     
  • Brobygging

    Roy Hjalmar Johansen 21.07.2019 14:09
    Fint "stunt"! Ha en strålende sommeruke, Thorbjørn!

    Read more...

     
  • Offerspill

    Rolf Uno Livendahl 21.07.2019 12:56
    Bare å ønske dem lykke til.Hvis dette gjør at flere blir interessert i sjakk så er det bra.

    Read more...

     
  • Vår nye ratingkonge

    Rolf Uno Livendahl 19.07.2019 23:51
    Kjempefint å se fremgangene til ungdommene våres.Vil gå litt opp og ned men hele tiden med + opp.

    Read more...

Oppgave torsdag: Hva spilte Morphy ?

 

gq.com

I dag skal vi til Paris. Året er 1863, og det er Morphy som spiller hvit mot de Riviere.

Hva gjorde Morphy her, og som førte til sikker gevinst.

Han spilte rett og slett ……   Ja, hva?

Det er altså HVIT i trekket.

Legg til kommentar

Kommentarer   

#7 bernt 11-04-2019 22:15
Personlig har jeg stor tro på verdien av å løse oppgaver - i sjakk som på andre områder. Og derfor tror jeg på det hensiktsmessige i Thorbjørns daglige oppgaver. Forutsetningen er selvfølgelig at man har tålmodighet til ikke å "titte på fasit" altfor tidlig. Derfor tror jeg at det kan være en god ide å vente litt med referanser og dermed adgang til løsning. Eksistensen av "klippfisk" som kan formulere og løse oppgaver på to sekunder er totalt ukjent for meg - formodentlig er jeg ikke helt ensom i så måte. Og noen konkurranse om å være først ute med oppgaveløsning - uansett hjelpemiddel - tror jeg så langt ikke har forekommet. Men altså; det personlige utbytte av Thorbjørns initiativ tror jeg på - og der tror jeg altså at forutsetningene kan forbedres litt.
#6 Per Ofstad 11-04-2019 14:44
Hva er problemet?
Vil man løse oppgaven og se det som en utfordring, eller ønsker man å stå frem med en løsning på FSS siden og da helst som førstemann.
Da nesten alle klubbens spillere har tilgang på et sjakkprogram som løser alle slike oppgaver på ca. to sekunder, så forstår jeg ikke hvordan man kan bli oppbragt over at Thorbjørn gir referansen til partiet.med en gang. Det gir jo også de som ikke har "klippfisk" tilgjengelig på sin datamaskin til også delta i en rneningsløs "konkurranse".
Løsning av kombinasjonsoppgaver er viktig og effektiv trening.
I tillegg bringer Thorbjørn ofte inn fine detaljer fra sjakkens kulturelle verden.
Fortsett som du stevner Thorbjørn.
#5 bernt 11-04-2019 14:13
Thorbjørn, da! Nå må du høre på Arild! Selvfølgelig skal referansene oppgis, men først sammen med løsningen, selvfølgelig!
#4 Helge Jansson 11-04-2019 11:30
Jeg synes ikke det er opplagt at hvit vinner etter 1.Lxh6 f6 2.Le3. Sort har et tårn plassert i h-linja som kan gjøre livet usikkert for hvits konge. Kanskje Thorbjørn kan legge ut resten av partiet?
#3 Arild Thøgersen 11-04-2019 10:52
Men Thorbjørn da. Her har du igjen oppgitt alle referanser. Det tok ikke lang tid å finne partiet i databasene. Vi er her i trekk 16. Morphy har nå et løperoffer som vinner dronningen hvis det mottas. de Riviere gjorde ikke det og det tok Morphy hele 19 trekk til å vinne partiet.
#2 Thorbjørn Skaug 11-04-2019 10:00
Helge har skjønt det som jeg tror er et viktig poeng:

Har man tid, og tålmodighet, bør man ta en status-undersøkelse:

Ta en nærmere titt på hva som er status for hver eneste brikke på brettet. Det kan være en hard jobb, men det kan forandre seg totalt bare i løpet av ett trekk.
#1 Helge Jansson 11-04-2019 09:41
Et par observasjoner: Sort konge har ikke rokert. I slike stillinger er det om å gjøre å åpne linjer i sentrum, selv om det koster materiell. Det andre i stillingen er at sort dronning ikke har felter å gå til. Kan det utnyttes?