Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

21 Mars Pia Cramling kl.1830

27 Mars Bykamp Sarp-FSS

28 Mars KM R7,Konrad R9

 

Siste kommentarer

  • Wunderkinder - Vidunderbarn

    Lucio 21.03.2019 00:50
    I do not even understand how I ended up right here, however I believed this submit used to bee good.

    Read more...

     
  • Spillere til Simultan 21/3 mot Pia Cramling

    Raad Mirza 21.03.2019 00:24
    Hei kan jeg spille også ?

    Read more...

     
  • Spillere til Simultan 21/3 mot Pia Cramling

    Thorbjørn Skaug 20.03.2019 17:21
    Jeg har vært med på flere simultaner tidligere. Og, jeg synes at denne formen for simultan (uten ...

    Read more...

     
  • Oppgave - onsdag

    Joachim Solberg 20.03.2019 11:39
    Den er grei,Arild!

    Read more...

     
  • Oppgave - onsdag

    Arild Thøgersen 20.03.2019 10:56
    Beklager Joachim. Jeg så ikke at du hadde publisert løsningen.

    Read more...

Oppgave: Bonus søndag

 

magnumphotos.com

Vi skal til Havana, Cuba. Året er 1964.

Det er sort i trekket som gjør sine saker bra.

Jeg slutter meg til Helges tidligere "kongstanke". Hvordan skal vi tenke her, og hva er verdt å merke seg?

NB! Altså SORT i trekket. Hva gjør sort her?

Legg til kommentar

Kommentarer   

#13 bernt 11-03-2019 19:12
Da jeg først så diagramstillingen syntes jeg 1. d3 så temmelig opplagt ut. Men jeg må tilstå at svaret 2.Dd4 hadde jeg ikke tenkt på. Det er mulig at det er det relativt beste, men etter 2. Dc2 3. Ka1 ( som angitt av Tore W. ) 3. Sc5 ser jeg ikke noe bedre for hvit enn 4. Dc3. Imidlertid, etter 4. Dd2 5. Dd2 Sb3 og 6. Sd2 er vareopptellingen klart i sorts favør.Det er ikke alltid at et kraftig angrep fører til matt; av og til resulterer det "bare" i et vunnet sluttspill.
#12 Thorbjørn Skaug 11-03-2019 14:50
Sort kan vel nå få springeren inn i tumultene, og det skulle være mulig å se hva som ligger i kortene.
#11 Tore W. 11-03-2019 14:30
Sjakk på c2 med D eller d og kongen til a1, ser jeg. Men hva gjør sort nå? Hvit får vel nå tårn i spill?
#10 Helge Jansson 11-03-2019 13:53
Til Tore W.: Bonden på c2 faller med sjakk, men resten ser litt uklart ut for meg.
#9 Tore W. 11-03-2019 12:02
Sitter og ser på løsningen. Etter 1....d3. 2. Dd4. Hva gjør sort da? Jeg ser et farlig motangrep for hvit. Hva er det jeg ikke ser?
#8 bernt 10-03-2019 23:54
Hvis 1. d3 2. Td3, så 2. Tb2 3. Kb2 Db5 og 4. cd3.
Enig Hans?
#7 Thorbjørn Skaug 10-03-2019 22:46
Det er flere ting å merke seg her.
Bindingen i b-linja er kanskje det mest fremtredende.
Så kan man se at begge dronningene står utsatt til på samme rad (4.raden). Det skulle gi noen tanker om et avdekker-angrep, og en potensiell binding.
Dersom sort spilte det uforsiktige 1...,c3?, så ser man bindingen etter 2. Tc3+.
Men øst-tyskeren W. Uhlmann falt ikke for det.
Han fant i stedet det knusende trekket 1..., d3 og hvit har ikke noe forsvar. Fortsettelsen av partiet viser den andre trusselen: 2. cxd3, Txb2. Hvit ga opp pga 3. Kxb2, c3+ og dronningfangst.

Dette er fra partiet Santa Cruz - W. Uhlmann, Havana 1964

Bernt fant det som Uhlmann fant, nemlig 1..., d3!
#6 Hans 10-03-2019 21:22
Jeg trodde hvit kunne slå på d3 med tårnet. Men jeg har tatt feil tidligere.
#5 bernt 10-03-2019 21:16
For meg ser 1. d3 temmelig knusende ut : Det truer matt i 2 med dronninginnslag på c2 og b2, og det truer også 2. Tb2 3. Kb2 c3 og hvits dronning forsvinner. Jeg finner ikke noe fornuftig forsvar for hvit
#4 Hans 10-03-2019 17:17
Som Helge skriver har hvit kontroll på tredje og fjerderaden. Jeg forslår derfor å bygge opp angrep med Sc5 og Td8.