Forfall

rolf.livendahl-at- gmail.com 
sms 97687051 for forfall
så gir jeg motparten beskjed

21 Mars Pia Cramling kl.1830

27 Mars Bykamp Sarp-FSS

28 Mars KM R7,Konrad R9

 

Siste kommentarer

  • Wunderkinder - Vidunderbarn

    Lucio 21.03.2019 00:50
    I do not even understand how I ended up right here, however I believed this submit used to bee good.

    Read more...

     
  • Spillere til Simultan 21/3 mot Pia Cramling

    Raad Mirza 21.03.2019 00:24
    Hei kan jeg spille også ?

    Read more...

     
  • Spillere til Simultan 21/3 mot Pia Cramling

    Thorbjørn Skaug 20.03.2019 17:21
    Jeg har vært med på flere simultaner tidligere. Og, jeg synes at denne formen for simultan (uten ...

    Read more...

     
  • Oppgave - onsdag

    Joachim Solberg 20.03.2019 11:39
    Den er grei,Arild!

    Read more...

     
  • Oppgave - onsdag

    Arild Thøgersen 20.03.2019 10:56
    Beklager Joachim. Jeg så ikke at du hadde publisert løsningen.

    Read more...

En perle

wikihow.com 

Denne oppgaven er formidlet hit av Arild Thøgersen. Det er ikke han som har laget den, men han har trukket den frem fra et parti som ble spilt i Sovjetunionen på slutten av 1970-tallet. Det er ikke en studie (komposisjon), men en oppgave, som nevnt, fra et reelt parti. Dermed vil det være noen såkalte "overflødige" brikker på brettet. Men etter som det er fra et reelt parti, må jo alt tas med.

Det er sort i trekket, og sort setter matt i 4 trekk.

Jeg kan si så mye at underveis kommer det et trekk som får tre - 3 - utropstegn! Det er sjelden vare.

Klarer du denne Joachim, eller noen andre...…..?

Det er altså SORT i trekket, og det skal settes matt i 4 trekk.

Dette er en perle...….

 

Legg til kommentar

Kommentarer   

#5 bernt 16-02-2019 13:15
"Sort trekker og vinner" er den vanlige måten å ordlegge seg på-
#4 Arild Thøgersen 16-02-2019 10:51
Et lite haleheng til denne oppgaven. Jeg har fått reaksjoner fra bl.a. Bernt Nordby om at det ikke er matt i 4. Han har selvfølgelig rett og det samme har Øystein. Hvit kan legge inn en dronningsjakk eller la være å slå på e6. En mer treffende tekst er Øystein's: "Finn knusende spill for svart.
Stillingen er for øvrig hentet fra et korrespondanseparti i Sovjetunionen i 1978-1979: Iohlesen (hvit) og Belavenets (svart).
#3 Øystein 15-02-2019 12:04
Interessant utgangsstilling fra Arild,
og flott variant fra Helge.
Men gir den egentlig matt i 4 hvis hvit legger inn 3. Dxg+ ?
Og hva hvis hvit ikke slår tilbake på e6,
men kun prøver å overleve i fem trekk,
med noe slikt som Dd3, Dc1 eller f4?
Kanskje oppgaven bør omformuleres til f.eks:
Finn knusende spill for sort.
#2 Arild Thøgersen 15-02-2019 10:24
Trodde det skulle være vanskelig å finne dronningofferet på f3, men det klarte du Helge! Jeg er imponert!
#1 Helge Jansson 15-02-2019 10:17
Min første tanke er at diagonalen a8 - h1 er nøkkelen til løsningen. Tror løperdiagonalen for hvits løper må åpnes ved et kvalitetsoffer. For eksempel:

1... R8xe6! 2. dxe6 Qf3!! 3. gxf3 Rg5+ 4. Kh1 Bxf3#