Hva er det med b4 ?
Chess.com
Hvits førstetrekk 1. b4, - har sin interessante historie.
Men OK, la oss nå ta det litt helt från början, eller nesten.
Sjakken kom til Europa via de arabisk-muslimske erobringene i Nord-Afrika. I år 711 krysset araberne Gibraltar-stredet, og dermed begynte sjakk å bre seg nordover i Spania.
Den eldste omtalen av sjakk i det kristne Europa er fra det latinske diktet Versus de scachis fra omlag år 990.
På slutten av 1400-tallet gjennomgikk sjakkspillet større regelendringer. Blant annet gjaldt det hvordan dronningen og løperen kunne flytte.
Det eldste partiet med de moderne spillereglene som er bevart finnes i det katalanske manuskriptet Schachs d'amor. Det er antatt å være fra ca år 1475.
Den spanske biskopen Ruy López de Segura utga i 1561 sitt grunnleggende verk hvor han spesielt omtalte det som har blitt hetende spansk åpning: Libro de la invecion liberal y arte del juego del Axedrez.
Den første som promoterte åpningen 1. b4; - var Royannez Basquez fra de fransk-spanske grenseområdene. I 1724 skrev han om dette. Basquez hadde suksess med åpningen, selv om det nok ble en del remispartier også.
Så kommer vi til 1900-tallet. Alexei Pavlovich Sokolsky utga i 1963 en egen bok om åpningen. Jeg har den tyske utgaven:
Die Eröffnung 1. b2-b4 von A.P. Sokolsky (Aus dem Russischen übersetz von A. Hildebrand, Uppsala).
En som har studert åpningen betydelig i helt moderne tid er sarpingen Tom Rune Johansen. Han er jo generelt en åpningsekspert.
Han har vært så vennlig å skjenke meg et større håndskrevet dokument om b4, noe som han tydeligvis har jobbet mye med.
Takk til Tom Rune !